- Identifikační kód
—– - Kód
—– - Pojmenování (název) životní situace
Hlášení trvalého pobytu. - Základní informace k životní situaci
Občan ČR může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreace a je označen číslem popisným nebo evidenčním, popř. orientačním. - Kdo je oprávněn v této věci jednat
Změnu místa trvalého pobytu ohlašuje:
občan České republiky starší 15 let nebo jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřenými podpisy,
zákonný zástupce za občana mladšího 15 let nebo fyzická osoba, které bylo dítě svěřeno do péče rozhodnutím soudu,
zákonný zástupce za občana, jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý ohlásit změnu místa trvalého pobytu,
člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem, nebo jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřenými podpisy.
Tyto osoby musí prokázat svou totožnost. - Podmínky a postup řešení
V případě změny místa trvalého pobytu občan hlásí místo trvalého pobytu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu; předkládá vyplněný „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“, doklad totožnosti a doklad opravňující přihlášení. - Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Ohlášením změny trvalého pobytu na příslušné ohlašovně úřadu podle nového trvalého pobytu, vyplněním přihlašovacího lístku a předložením příslušných dokladů. - Na které instituci životní situaci řešit
V místě nového trvalého pobytu na ohlašovně úřadu. - Kde, s kým a kdy životní situace řešit
Úřad městské části Praha-Újezd, Kateřinské náměstí 465/1, v úředních hodinách. Po telefonické dohodě lze i mimo úřední hodiny. - Jaké doklady a informace musíte mít s sebou:
Vyplněný Přihlašovací lístek k trvalému pobytu (pouze originál tiskopisu)
Doklad totožnosti – občan musí prokázat svou totožnost občanským průkazem, nebo, nemá-li platný občanský průkaz, jiným obdobným platným dokladem, který je veřejnou listinou (např. cestovní pas, řidičský průkaz aj.)
Doložit doklad opravňující užívání bytu nebo domu (např. nájemní smlouvu), anebo pokud doklad nevlastní, úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu. Takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněné osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím tiskopisu k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny - Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Originál tiskopisu Přihlašovací lístek k trvalému pobytu, který obdržíte při ohlášení k trvalému pobytu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu. - Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Za ohlášení změny místa trvalého pobytu zaplatí občan České republiky správní poplatek ve výši 50 Kč.
Občané mladší 15 let jsou od správního poplatku osvobozeni. - Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Ohlašovna je povinna provést zápis o změně adresy místa trvalého pobytu do agendového informačního systému evidence obyvatel bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 3 pracovních dnů. - Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci nejsou stanoveni. - Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Občan je povinen do 15 pracovních dnů, od provedení změny trvalého pobytu, požádat o nový občanský průkaz. - Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci nelze řešit elektronicky. - Podle kterého předpisu se postupuje
Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 296/2004 Sb., kterou se provádí zákon o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů - Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů - Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
V případě, že ohlašovna po splnění zákonných podmínek vyhoví a hlášenou změnu místa trvalého pobytu zaeviduje, nevydává rozhodnutí ve správním řízení.
Správní rozhodnutí však vydá, pokud se zjistí při hlášení změny místa trvalého pobytu nedostatky v předkládaných dokladech nebo rozpory uváděných údajů s údaji v informačním systému evidence obyvatel a nedostatky ani po výzvě ve stanovené lhůtě nejsou odstraněny; ohlašovna rozhodne o tom, že změna místa trvalého pobytu nebude zaevidována.
Proti rozhodnutí o nezaevidování změny místa trvalého pobytu lze podat odvolání. - Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny - Nejčastější dotazy
Je nutné se odhlásit z předchozího místa trvalého pobytu?
Při ohlášení změny trvalého pobytu dojde automaticky k odhlášení z předchozího trvalého pobytu. - Další informace
V informačním systému evidence obyvatel lze na žádost obyvatele, podanou na ohlašovně v místě trvalého pobytu, evidovat adresa pro doručování. - Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
www.mvcr.cz - Související životní situace a návody, jak je řešit
Ukončení trvalého pobytu na území České republiky
občan, který se rozhodl ukončit trvalý pobyt na území České republiky, sdělí tuto skutečnost písemně ohlašovně podle místa trvalého pobytu nebo zastupitelskému úřadu
sdělení v listinné podobě musí obsahovat úředně ověřený podpis občana, to neplatí v případě, kdy občan podepíše sdělení před zaměstnancem ohlašovny nebo zastupitelského úřadu
pokud má sdělení formu datové zprávy, občan ho po vyplnění podepíše uznávaným elektronickým podpisem nebo dodá prostřednictvím datové schránky
za občana může sdělit ukončení pobytu na území České republiky rovněž jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřenými podpisy
dnem ukončení trvalého pobytu na území České republiky se rozumí den, kdy občan předal sdělení o této skutečnosti příslušné ohlašovně, popřípadě pozdější den, který je uveden v tomto sdělení jako den ukončení trvalého pobytu na území České republiky
obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, který vydal jeho občanský průkaz nebo matričnímu úřadu podle místa trvalého pobytu je povinen odevzdat občanský průkaz do 15 pracovních dnů od oznámení této skutečnosti
za tento úkon se hradí správní poplatek ve výši 100 Kč - Za správnost návodu odpovídá útvar
Městská část Praha-Újezd, Úřad městské části Praha-Újezd, odbor kancelář starosty. - Kontaktní osoba
Pavla Pitrmanová, DiS., tel: 272 690 692 - Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
1.září 2019 - Popis byl naposledy aktualizován
1.září 2019 - Datum konce platnosti popisu
Nestanoveno. - Případné upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba nedokládá ohlašovně při ohlášení změny místa trvalého pobytu své vlastnické právo nebo jiné užívací právo, pokud si existenci tohoto práva může ohlašovna ověřit bezúplatně veřejným dálkovým přístupem v katastru nemovitostí.