Proč byl uzavřen podchod pod dálnicí D1?

Dne 16. 7. 2021 byl průchod pod valem a dálnicí D1 mezi Kateřinkami a Šeberovem uzavřen pevnou zábranou kvůli dlouho avizované stavbě protihlukové stěny na stávajícím valu. Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic, zakázku řádně vysoutěžila firma Samson Praha, s.r.o., s termínem prací od 1. 6. do 31. 10. 2021. Obyvatelé sídelní části Kateřinky již řadu let čekají na realizaci stavby, která zmírní dopad provozu z dálnice D1 na jejich životní prostředí. Stavba protihlukové stěny je nutností vzhledem k nárůstu intenzity dopravy na D1, a tím zhoršujícímu se hluku v obytných domech v blízkosti dálnice.

Na sociálních sítích se objevují zprávy, že MČ Praha – Újezd před podchod složila desítky klád, aby cyklistům a chodcům zabránila v jeho používání. Příspěvky jsou ale zavádějící a mylné. Jak je to tedy s těmi  kládami? Městská část je tam samozřejmě neumístila, proč taky?! Umístil je tam zhotovitel stavby a to zcela v souladu s plánovaným postupem prací. Mezi protihlukovým valem a dálnicí D1 totiž vznikne dočasná komunikace pro těžkou techniku, klády jsou tam jako ochrana stávající cesty, dle potřeby budou přisypány, aby se váha stavebních strojů rozložila a stávající stavební prvky se neponičily. S dodavatelem stavby bylo dohodnuto, že průchod nechají průchodný/průjezdný co nejdéle co bude možné, což se také stalo.  Minulý týden firma Samson Praha zahájila stavební práce v části, ke které se s těžkou technikou dostanou pouze tehdy, když uzavřou průchod. Dále tento týden označila, sice se zpožděním, uzavření průchodu a to z obou stran v dostatečné vzdálenosti před uzavírkou, včetně vyznačení náhradní trasy. Do Šeberova se cyklisté a chodci mohou dostat přes opatovskou křižovatku, nebo delší trasou po Formanské ulici na Průhonice a polní cestou směrem na Rozkoš a dále na Šeberov.

 

Vyjádření starosty Václava Drahoráda: „Jezdím autem, na motorce, hasičskou Tatrou, ale i na kole a snažím se být ohleduplný k druhým. Cyklisto pochop, že protihluková stěna se musí zrealizovat a bez uzavřeného průchodu to nejde. Jiná varianta překonat D1 je jen přes opatovskou křižovatku nebo přes Průhonice. Buď ohleduplný k těm obyvatelům, kteří bydlí v těsné blízkosti D1. Omezuje je hluk z provozu na D1, který negativně působí na lidský organizmus. Na realizaci protihlukového opatření čekají několik let.“